اندیشه دینی

کمیت و کیفیت اندیشه و اندیشدن، بیانگر شخصیت انسان است

اندیشه دینی

کمیت و کیفیت اندیشه و اندیشدن، بیانگر شخصیت انسان است

فکر و اندیشه ها، آن گاه که مورد توجه و ضریب نفوذ می شوند فرهنگ ها را می سازد و تغییر می دهد و فرهنگ آن گاه که توسعه کمی و کیفی در سطح جامعه می یابد و عادات و رفتار را متناسب با خود تنظیم و تغییر و می سازد، تمدن ها را بوجود خواهد آورد.
ارزش اندیشیدن به این است که اندیشه ها،حقیقتا تعالی یابد تا فرهنگ ها و تمدن های بشری توحیدی و الهی گردند

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

الحاد جدید (پیدایش و چهره‌های اصلی آن)

يكشنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۰ ق.ظ

الحاد جدید (پیدایش و چهره‌های اصلی آن)

🔺دهه نخست قرن بیست و یکم به‌خصوص از ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ که حملات تروریستی و انتحاری القاعده به برج های دوقلو تجارت جهانی در نیویورک اتفاق افتاد و موجی از خشم و نفرت از تعصب و افراط دینی در غرب را پدید آورد از دو منظر، مجالی را برای دین ستیزان و اسلام ستیزان پدیدآورد.

🔹نخست قدرتهای جهانی بهانه‌ای برای تهاجم نظامی و لشگرکشی به کشورهای خاورمیانه به دست آوردند و از منظر دوم، مجالی برای عرض‌اندام ملحدان جدید پدید آورد.

🔹مهمترین چهره های جنبش الحادی جدید که پس از این حادثه گرد هم آمدند، می‌توان به ریچارد داوکینز، دنیل دنت، سم هریس و کریستوفر هیچنز، اشاره کرد که برخی از آنها سابقه تولید آثاری علیه باورهای دینی از جمله مقابله با باور به خدا از گذشته داشتند. حملات تروریستی و فعالیت های افراطی القاعده به نام دین، جذابیت بیشتر و نفوذ توده‌وار افکار این ملحدین را پدید آورد.

✴️ این ملحدین باور عمیق به تعارض علم و دین و باور به طبیعت‌گرایی به عنوان رکن جدایی‌ناپذیر جهان‌بینی علمی داشتند و بیشتر مصیبت ها و ناخوشی های موجود در جهان را از منظر جهان‌بینی خود، به دین نسبت می‌دادند و دین و دین‌داران را موجب مصیبت‌های بشری معرفی می‌کردند؛ از جمله جنگ‌های صلیبی، قتل‌عام جادوگران، تروریسم و جنگ‌های مذهبی اروپا که کشته‌های خیلی زیادی برجای گذاشت و موارد مشابه آن.

🔹 هرچند نفوذ توده‌وار ملحدین جدید در بین عامه مردم بسیار قابل توجه است اما به لحاظ فکری به یقین، بسیار پایین‌تر و سطحی‌تر از ملحدین قدیمی مانند برتراند راسل و جان مکی و حتی بسیاری از ملحدان معاصر مانند تامس نیگل، مایکل تولی و ویلیام رو، هستند.

🔺انتشار کتاب های جنجالی پرفروشی مانند 
۱. «توهم خدا» (از ریچارد داکینز)، 
۲. «شکستن طلسم: دین به عنوان یک پدیده طبیعی» (از دنیل دنت) 
۳و۴. «پایان ایمان: دین، ترور و آینده عقل» و «نامه به ملت مسیحی» (هر دو از سم هریس)
۵. «خدا بزرگ نیست: دین چگونه همه چیز را مسموم میکند» (از کریستوفر هیچنز)
۶. «خدا: فرضیه ای ناکام، چگونه علم نشان میدهد که خدا وجود ندارد» (از ویکتور استنگر) 
موجب جلب توجه و علاقه بسیاری به الحاد گردید. این کتابها حاوی یک پیام و محتوای الحادی پرخاشگرانه و تهاجمی علیه دین بودند و همه همت خود را به کار گرفتند که آن را بر سر زبان ها اندازند. اگر بخواهیم آن پیام را در دو جمله خلاصه کنیم، چنین خواهد بود که:
 
۱. باور به خدا در عصر علم باوری نامعقول است.

۲. دین خطرناک است. 

ملحدان از همگان میخواهند برای دفع شرّ ایمان، اقدام عملی کنند.

📒برگرفته از کتاب «الحاد جدید»

#علی_شهبازی
#الحاد_جدید
#فلسفه_دین 

📖اندیشه دینی

 

https://eitaa.com/andishedini

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی